text
> De pendelaars naar Brussel een betere dienstverlening geven, met een hogere frequentie en meer zitplaatsen, daar draait het GEN om. Het Gewestelijk ExpresNet moet de aanzienlijke toename van de mobiliteitsbehoeften in en rond de hoofdstad opvangen.
Van 2004 tot 2007 investeert de NMBS 612 miljoen euro in het GEN-project.

Het zal geleidelijk in dienst worden gesteld en moet tegen 2012 operationeel zijn. Tussen nu en 2007 worden de voorafgaandelijke studies die noodzakelijk zijn voor een dergelijk project afgerond en worden de eerste werken aangevat. Het gaat meer bepaald om de uitbreiding naar vier sporen van de voorstadslijnen en de bouw van een tunnel tussen Schuman en Josaphat in Brussel.
> GEN-VERBINDINGEN (HORIZON 2012)
text
text
Wat is het GEN?
> Minstens een trein om het kwartier tijdens de piekuren;
> Eenvormige tarieven en geoptimaliseerde aansluitingen tussen trein, metro, bus en tram, in samenwerking met de MIVB, De Lijn en TEC;
> 350 km spoorlijnen;
> 120 stations en stopplaatsen;
> 640 treinen per dag over het hele GEN.

Om meer reizigers te kunnen vervoeren, zal de NMBS nieuw materieel inzetten.

Het GEN zal negen spoorverbindingen tellen die sterk met elkaar verweven zijn en vijf buslijnen om de zones te bedienen waar de trein niet langskomt.
Zoom
text
> GEN-WERKEN TEN OOSTEN VAN BRUSSEL:
> Om de spoorbediening ten oosten van Brussel te verbeteren, zal de NMBS grote werken uitvoeren tussen de stations Watermaal, Schuman en Josaphat. Er wordt een dubbelsporige tunnel gebouwd om de lijn Brussel – Ottignies (lijn 161) te verbinden met de lijn Halle – Vilvoorde (lijn 26). Dit bouwwerk van 1 250 m begint zowat aan het Schumanstation en eindigt vlakbij Meiser en loopt gedeeltelijk onder de Kortenberg-wegtunnel.
text
text
Zoom
text
> VIJF LIJNEN KRIJGEN VIER SPOREN:
text
text
> Om zowel de zeer frequent stoppende treinen van het toekomstige GEN als de directe en snelle IC/IR-treinen in alle veiligheid te laten rijden, moet de capaciteit van vijf lijnen naar Brussel worden verdubbeld.

Het betreft de volgende lijnen:

Brussel - Halle: is al op vier sporen gebracht
Brussel - Leuven: werken in uitvoering
Brussel - Ottignies: uit te voeren
Brussel - Nijvel: uit te voeren
Brussel - Denderleeuw: uit te voeren

Zoom
text
> DE LUCHTHAVEN BRUSSEL-NATIONAAL EN HET DIABOLO-PROJECT:
text
text
> Om de bereikbaarheid van de luchthaven Brussel-Nationaal per spoor te verbeteren, zal de NMBS enkele bijkomende aansluitingen voorzien.

Dat project, dat de naam Diabolo draagt, bestaat uit:
- de aansluiting van de luchthaven op de spoorlijn Brussel – Antwerpen (richting Mechelen);
- de aansluiting van de luchthaven op de spoorlijn Brussel – Luik (richting Leuven).

Dankzij die nieuwe verbindingen, die zowel door de treinen van het GEN, IC/IR-treinen als door de hst’s kunnen gebruikt worden, zullen de reizigers rechtstreeks naar de luchthaven kunnen sporen, zonder overstap in Brussel-Noord.
Zoom