Nieuws - Info > Media > Persberichten

Aangepaste treindienst vanaf 4 april 2011

29/03/2011

Aangepaste treindienst vanaf 4 april 2011 voor graduele verbetering stiptheid

Zoals recent aangekondigd, nemen NMBS en Infrabel maatregelen om de stiptheid van het treinverkeer te verbeteren. Binnen dit kader is beslist vanaf 4 april 2011 de dienstregeling aan te passen voor enkele treinen tussen Brussel en Brussel-Nationaal- Luchthaven, om de Brusselse Noord-Zuidverbinding te ontlasten.

NMBS en Infrabel lanceerden samen, zoals recent aangekondigd, tal van maatregelen om de stiptheid van het treinverkeer te verbeteren. Meer dan 100 concrete maatregelen dienen een duidelijke positieve impact te hebben.

Nu is na verdere studie ook een bijkomende maatregel gedefinieerd om de stiptheid op kortere termijn gradueel te verbeteren. Zo blijken reizigers tussen Brussel en Brussel-Nationaal-Luchthaven over voldoende alternatieven te beschikken om hun treintraject af te leggen. Om de drukke Noord- Zuidverbinding te ontlasten, is er dan ook ruimte om de treindienst van enkele treinen tijdens de spits aan te passen.

Zo zullen vanaf 4 april 2011 tijdens de spits 3 treinen per uur tussen Brussel en Brussel-Nationaal- Luchthaven rijden, in plaats van de huidige 4 treinen per uur. Hierbij betreft het specifiek 2 treinen ’s ochtends en 2 treinen ’s avonds in beide richtingen die afgeschaft zullen worden.

Daarnaast zal ook een bijkomende koppeling voorzien worden in Gent-Sint-Pieters voor de IRi-trein 3606 (De Panne – Landen) en de P-trein 7016 (Kortrijk – Schaarbeek). Na de koppeling rijdt deze trein verder naar Landen. Reizigers met bestemming Schaarbeek kunnen in Brussel-Noord overstappen op de P-trein 7909. De dienstregeling van de betrokken treinen uit De Panne en Kortrijk worden bijgevolg licht aangepast.

NMBS voorziet via diverse kanalen een duidelijke communicatie hieromtrent naar haar reizigers. Zo zal de informatie rond de betrokken treinen en de beschikbare alternatieven consulteerbaar zijn op de website van NMBS, affiches in de stations en het loketpersoneel. Infrabel en NMBS bestuderen momenteel samen nog bijkomende maatregelen om de stiptheid op korte termijn te verbeteren voor alle 700.000 dagelijkse reizigers op het volledige Belgische spoorwegnet