_COM_PRESS_MENU_CRUMB0Actueel

Herstelde stoomlocomotief type 29 zaterdag terug in BelgiŽ

  

06/11/2003

De locomotief 29.013 keert zaterdag 8 november terug naar BelgiŽ, na twee jaar herstellingen in Duitsland. Een vierhonderdtal spoorwegliefhebbers zullen de rit tussen Montzen en Schaarbeek meemaken.

Deze locomotief is van groot historisch belang, want de 29.013 trok de laatste reizigerstrein met stoomtractie in december 1966 tussen Aat en Denderleeuw. Van 1975 tot 1990 trok deze machine ook het grootste deel van de treinen samengesteld uit historisch treinmaterieel.Ķ

In 2001 besliste de NMBS om dit paradepaardje van het spoorwegpatrimonium  voor herstelling toe te vertrouwen aan de ateliers van de Duitse spoorwegen in Meiningen.

 Ter gelegenheid van zijn terugkeer legt de locomotief zaterdag 8 november een (zeker niet-onopgemerkt) parcours af tussen Montzen (vertrek om 13.00 uur) en Schaarbeek (aankomst om 17.26 uur). Ongeveer vierhonderd liefhebbers hebben een van de plaatsjes bemachtigd die door gespecialiseerde verenigingen werden verkocht.

Een beetje geschiedenis

De locomotief werd besteld na afloop van de tweede wereldoorlog. De NMBS had toen dringend nood aan driehonderd stoomlocomotieven ter vervanging van het vernietigde of beschadigde materieel om deel te nemen aan de heropleving van de economische activiteiten. De nationale industrie kon niet aan de vraag voldoen en dus werd de bestelling geplaatst bij Noord-Amerikaanse fabrikanten.

Honderdzestig locomotieven (29.001 tot 29.160) werden geleverd door de Montreal Locomotives Works uit Canada, zestig locomotieven (29.161 tot 29.220) door de Canadian Locomotive Company in Kingston en nog tachtig andere (29.221 tot 29.300) door de American Locomotive Company in Schenectady, VS.

Deze machines van het "consolidation"-type waren uitgerust met wielen met een diameter van 1,52 meter. Ze reden op het hele Belgische net met een maximumsnelheid van 100 km/u.