My NMBS > In de kijker

Treinkaart valideren

 
meer info over treinkaart valideren (pop-up)
 

Nieuw vervoerplan december 2006: het aanbod nog verbeterd

  

10/07/2006

plage

De aanpassing van de dienstregeling in december 2006 betekent een nieuwe stap voorwaarts in onze dienstverlening.

Een betere planning, het optimaal inzetten van materieel en nieuwe infrastructuur – aangelegd door de infrastructuurbeheerder – zorgen voor aanzienlijke tijdwinst voor een groot aantal treinen. Bovendien maakt de vrijgekomen capaciteit op het net het mogelijk om tijdens de piekuren meer treinen in te leggen.

Dit aanbod – gekoppeld aan erg aantrekkelijke tarieven – zal ongetwijfeld nieuwe klanten naar de trein lokken.

173 miljoen reizigers in het binnenlands verkeer in 2005. Een ongeziene prestatie van de NMBS. Tussen 2000 en 2005 steeg het aantal reizigers met liefst 23,5%. De NMBS heeft de ambitie om dit jaar 180 miljoen klanten te vervoeren! Ook in de komende jaren wil de NMBS een eersterangsrol spelen in de mobiliteit. Daarom engageerde ze zich in haar beheerscontract om in de periode 2006-2012 nog eens 25% meer reizigers te vervoeren.

Om deze uitdaging waar te maken, moet het aanbod aanlokkelijk zijn, zowel op kwalitatief als op kwantitatief vlak. Meer reizigers vervoeren in comfortabele omstandigheden is de hoofddoelstelling van de NMBS. Wij streven ernaar de diensverlening voortdurend te verbeteren, laten de modernste treinen rijden en nemen specifieke maatregelen om het probleem van de overbezetting van sommige treinen op te lossen.

Aanbod uitgebreid met 2,2% (of 1,7 miljoen trein-km)

Ieder jaar in december wordt de dienstregeling aangepast in functie van de nieuwe infrastructuur of geplande werkzaamheden.

Dit jaar zijn de verbeteringen vooral voelbaar voor de klanten in het oosten van het land (Limburg, Luik) en een deel van Brabant. Dat is het logische gevolg van de realisatie van infrastructuurwerkzaamheden door Infrabel die de capaciteit gevoelig verhogen, in het bijzonder de indienstneming van:

  • de 4 sporen tussen Leuven en Brussel;
  • de bocht van Leuven (die een rechtstreekse verbinding tussen Hasselt en Brussel mogelijk maakt);
  • de 4 sporen op het volledige traject tussen Halle en Brussel;
  • het viaduct bij het binnenrijden van Brussel-Zuid (komende uit de richting van Halle).

Er blijven echter exploitatiebeperkingen voor de doorrit van Brussel.

De belangrijkste nieuwigheden

  • De IC Tongeren – Hasselt – Aarschot rijdt opnieuw via de lijn 36, waardoor hier een tijdwinst wordt geboekt van 9 minuten.
  • Tussen Halle en Brussel-Zuid winnen de hogesnelheidstreinen en de treinen van de verbinding Quiévrain – Luik Guillemins 3 minuten.
  • Een tweede snelle IC-verbinding tussen Brussel en Luik (zonder stop in Leuven). Deze treinen doen er dan nog slechts 51 minuten over, tegenover 56 minuten voor de IC A Oostende – Eupen).

Snelle treinen van en naar Brussel in de piekuren

In december 2005 werden 2 nieuwe snelle treinen aangeboden: een uit Gent-Dampoort, de andere uit Luik-Guillemins. Deze treinen werden door de klanten erg positief onthaald. Daarom wordt deze formule in december van dit jaar uitgebreid:

  • een nieuwe rechtstreekse trein Zottegem – Brussel die verderop ook Kortrijk, Vichte, Anzegem en Oudenaarde bedient;
  • twee bijkomende snelle treinen Hasselt – Brussel, die samen met 2 bestaande piekuurtreinen via de nieuwe boog van Leuven rijden. Dankzij goede aansluitingen kunnen ook reizigers uit Genk en Tongeren van snellere rittijden profiteren. Zo zal bijvoorbeeld de rittijd Hasselt - Brussel zakken van 70 naar 49 minuten;
  • voor de duur van de werkzaamheden voor het op 4 sporen brengen van de lijn 36 konden klanten in Haacht genieten van een uitzonderlijk aanbod. Nu die werkzaamheden klaar zijn, zullen nog 2 P-treinen Brussel - Haacht blijven bedienen;
  • de rechtstreekse trein Luik – Brussel wordt voortaan een vaste en regelmatige IC-verbinding met dezelfde rittijden (zie hierboven);
  • een nieuwe rechtstreekse trein Bergen – Brussel (35 minuten i.p.v. 41 voor de huidige IC-verbinding).

De NMBS gaat van start met de tweede fase van het GEN (2006-2008)

Tussen december 2003 en december 2005 startte de NMBS met het ambitieuze project CityRail op 6 verbindingen. Met deze treinen kunnen reizigers in en rond Brussel de hoofdstad al van ’s morgens vroeg bereiken en weer terugkeren tot ’s avonds laat: er rijden 2 treinen per uur naar Brussel in de spits, en 1 trein per uur in de daluren, en dat in comfortabelere omstandigheden.

In de tweede fase zal het GEN-aanbod rond Brussel nog worden uitgebreid:

  • de frequentie op de verbinding Leuven – ’s Gravenbrakel wordt verdubbeld:
    2 CityRail-verbindingen per uur komen in de plaats van 1 CityRail-trein per uur naar Leuven en een L-trein per uur (tussen 6 en 20 uur) naar ’s Gravenbrakel;
  • de CityRail-verbinding Geraardsbergen – Brussel wordt gesplitst, wat betekent dat er geen tijdverlies meer is bij de koppeling in Edingen: voortaan rijdt er een CityRail-verbinding tussen Geraardsbergen en Brussel en een IR-trein Geraardsbergen – Aath – Brussel (- Antwerpen). De klant wint 10 minuten en de frequentie wordt verhoogd op Edingen – Brussel en Halle – Brussel.

Bediening van de Luchthaven

Nu al bestaat een rechtstreekse verbinding met de luchthaven vanuit De Panne, Aalst/Gent, Bergen, Leuven en Landen. Vanaf 10 december zal dat ook het geval zijn voor Nijvel.
De luchthaven krijgt dan 4 verbindingen per uur met Brussel, zowel tijdens de piekuren als de daluren. Een 50-tal stations of stopplaatsen heeft een rechtstreekse verbinding met de nationale luchthaven.

Vlotter vanuit Turnhout en Antwerpen

De IR g-verbinding Turnhout – Manage wordt vanaf december beperkt tot Brussel-Zuid. De stiptheid zal hierdoor verbeteren en het materieel zal tijdens de piekuren een grotere capaciteit hebben. De bediening van Manage blijft behouden, maar met vertrek vanuit ’s Gravenbrakel.

De IR b-verbinding Antwerpen – Brussel – Nijvel wordt eveneens beperkt tot
Brussel-Zuid, wat betekent dat de samenstelling en de capaciteit van de treinen verhoogd kunnen worden tussen Brussel-Zuid en Antwerpen.

Reorganisatie van de L-treinen op de Waalse as tussen Luik en Namen

Dankzij de nieuwe mogelijkheden van het Luikse spoorknooppunt krijgen de klanten in stations en stopplaatsen tussen Luik en Hoei betere aansluitingen naar Brussel. Bijvoorbeeld: Flémalle-Haute – Brussel via Luik kan voortaan in 73 i.p.v. 93 minuten.

Heropening van de grensoverschrijdende lijnen Virton - Rodange en Rodange – Athus – Aarlen

Onder voorbehoud van de financiering van het exploitatieverlies door de federale overheid worden de lijnen Virton - Rodange en Aarlen – Athus - Rodange heropend:

  • de treinen Libramont – Virton worden elke 2 uren verlengd tot Aarlen via Rodange en Athus;
  • 6 Luxemburgse piekuurtreinen tussen Luxemburg en Virton;
  • 8 Belgische piekuurtreinen voor bijkomende ritten tussen Virton, Rodange, Athus en Aarlen.

De voorgestelde tarieven zullen in principe die van het binnenlands verkeer benaderen. Infrabel bestudeert eveneens de heropening van de 3 stopplaatsen Halanzy, Aubagne en Messancy.


Het weekendaanbod

Op de verbinding Brussel – Leuven wordt de frequentie van de L-treinen verhoogd van een trein elke twee uren naar een trein per uur.
Op dit ogenblik wordt de stopplaats Alken niet bediend tijdens het weekend. Vanaf 10 december zullen de treinen er elk uur stoppen.
De werkzaamheden in en rond Antwerpen zijn nog steeds bezig, wat zijn invloed heeft op het aanbod. Overigens staan er voor 2007 in en rond Antwerpen grote verbeteringen op het programma.


Meer algemene verbeteringen

Er zijn niet enkel de stijging van het aantal treinen en de aanzienlijke tijdwinst op bepaalde verbindingen. De NMBS verbetert ook stap voor stap het comfort aan boord van haar treinen. Enerzijds wordt naar de luchthaven modern materieel (‘MS96’) ingezet, anderzijds worden voor de drukste verbindingen op het net steeds meer nieuwe dubbeldekkers (‘M6’) gebruikt.

De NMBS is zich er van bewust dat op bepaalde verbindingen klanten reizen in overbezette treinen. Het doel is om het rijtuigenpark nog beter te verdelen en het inzetten van de M6-dubbeldekkers te analyseren zodat dergelijke problemen zoveel mogelijk vermeden kunnen worden.

Tot besluit

Nu het GEN de tweede fase ingaat, verhoogt de NMBS stelselmatig het aanbod rond Brussel. Het aanbod tussen de grote steden wordt eveneens verbeterd, vooral tijdens de piekuren.
Het aantal treinen naar Brussel stijgt, maar om de capaciteit van de Noord-Zuidverbinding in Brussel te verhogen, zal een aantal treinen niet meer stoppen in Brussel-Congres. Deze maatregel raakt zo’n 900 klanten, maar dat weegt niet op tegen de 95.000 reizigers die tussen 7 en 9 uur door de Noord-Zuidverbinding rijden.

De NMBS en Infrabel zullen dagelijks er alles aan doen om de goede stiptheidscijfers te behouden, ondanks de uitbreiding van het aanbod.